Δείκτης Μάζας Σώματος

Ο Δείκτης Μάζας Σώματος ή αλλιώς ΔΜΣ είναι το αποτέλεσμα της διαίρεσης του βάρους μας με το τετράγωνο του ύψους (ΔΜΣ = βάρος(kg) / (ύψος)2), στο οποίο  μπορεί να το χρησιμοποιήσει κάποιος για να διαπιστώσει τα επίπεδα παχυσαρκίας του. Κατά πόσο όμως λειτουργεί και είναι έγκυρο?

Ο Δείκτης Μάζας Σώματος χωρίζει τους ανθρώπους σε τέσσερις κατηγορίες:

ΔΜΣ =  <18,5 ελλιποβαρής

ΔΜΣ =18,5-25 Φυσιολογικά επίπεδα

ΔΜΣ = 25-30 Υπέρβαρος

ΔΜΣ = >30 Παχύσαρκος

Ο σκοπός του ΔΜΣ είναι να μπορεί να το χρησιμοποιεί ο καθένας, εύκολα και ανέξοδα. Ένα πολύ καλο εργαλείο και εύχρηστο για όσους δεν ασκούνται με τα περιθώρια λάθους βέβαια να αγγίζουν το 20%. Με μια γρήγορη ματιά στην εξίσωση παρατηρεί κάποιος ότι δεν λαμβάνονται υπόψιν άλλοι σημαντικοί παράγοντες όπως το φύλο, η ηλικία και αν υπάρχει κάποια προπονητική εμπειρία.

Όσο εύκολο και χρηστικό μπορεί να είναι για τον μέσο άνθρωπο να υπολογίσει τον ΔΜΣ τόσο κακό εργαλείο γίνεται στα χέρια ενός επαγγελματία της άσκησης και για τους ασκούμενους και τους αθλητές του αφού η σύσταση σώματος είναι διαφορετική  στον καθένα και κατι τέτοιο δεν μπορεί να προβλεφθεί από μια απλή εξίσωση. Σημαντικό μειονέκτημα,επίσης, είναι και το γεγονός ότι ο ΔΜΣ δεν μπορεί να προσδιορίσει τα σημεία που ο κάθε άνθρωπος συσσωρεύει το λίπος.

Ο επαγγελματίας της άσκησης θα πρέπει να έχει στην κατοχή του πιο επιστημονικά εργαλεία που θα μπορούν να περιορίσουν ενδεχόμενα λάθη που θα επιφέρει ο ΔΜΣ και θα έχουν πιο προσωποποιημένα αποτελέσματα.
Το πιο φτηνό εργαλείο για μια τέτοια δουλειά είναι το δερματοπτυχόμετρο το οποίο απαιτεί εμπειρία και εξάσκηση, μιας και υπάρχει το περιθώριο του ανθρώπινου λάθους, ενώ πιο αξιόπιστη λύση είναι οι ζυγαριές – λιπομετρητές.Σαφώς και υπάρχουν πιο ακριβής λύσεις αλλά σε αυτή τη περίπτωση ο προϋπολογισμός ξεφεύγει σημαντικά.

Σύμφωνα λοιπον με τον Δείκτη Μάζας Σώματος αυτός ο “κυριούλης” έχει Δείκτη Μάζας Σώματος πάνω από 25, θεωρείται δλδ υπέρβαρος.

 
 
 
 
 
 
Οπότε αντιλαμβάνεστε ότι για να προσδιοριστεί κάποιος φυσιολογικός,υπέρβαρος ή ελλιποβαρής μια απλή εξίσωση δεν αρκεί.
Δυστυχώς ή ευτυχώς ,όπως το βλέπει ο καθένας, τα ποσοστά λίπους,ειδικά, στους ασκούμενους δεν μπορούν να υπολογιστούν με το μάτι και δεν μπορεί μία εξίσωση η οποία δεν λαμβανει υπόψιν της την κατανομή του σώματος σε λίπος, κατακράτηση υγρών και μυικό ιστό να δώσει σαφή και ασφαλή αποτελέσματα. Τα ποσοστά λίπους και μυικής μάζας διαφέρουν από ασκούμενο σε ασκούμενο και μεγάλο ρόλο παίζουν η ένταση της προπόνησης , η καλή και η σωστή διατροφή και η ξεκούραση.
Οπότε χρησιμοποιείστε τον ΔΜΣ με φειδώ σε ανθρώπους που δεν γυμνάζονται και αποφύγετε αν ασκείστε!!!

ΚΑΛΕΣ ΠΡΟΠΟΝΗΣΕΙΣ!



SOURCES:

Nutr Today. 2015 May; 50(3): 117–128.Published online 2015 Apr Body Mass Index

Obesity, BMI, and Health: A Critical Review

Frank Q. Nuttall, MD, PhD


Arch Dis Child. 2006 Apr; 91(4): 283–286. What use is the BMI?

D M B Hall and T J Cole





Share this Post